Lamborghini LM002
S myšlenkou terénního vojenského automobilu si Lamborghini pohrávalo již v sedmdesátých letech, když v roce 1977 představilo prototyp Cheetah. Měl mít vzadu umístěný osmiválec Chrysler, což bylo neobvyklé řešení. Lamborghini vůz zapůjčila americké armádě na vyzkoušení, s nadějí na uzavření lukrativní smlouvy o dodávce velkého počtu kusů. US army však vůz totálně zrušil, což však vedlo k vývoji druhého modelu, tentokráte s motorem AMC. Při testech se však ukázalo, že vzadu umístěný motor není vhodný pro SUV, a tak se rozhodlo o přemístění motoru dopředu.
Tak vzniklo Lamborghini LM002, automobil na novém trubkovém rámu, s motorem z Countache, výkonem 450 koní a brutálním sáním. O chlazení se staral obrovský chladič se dvěma supervýkonými ventilátory. O pneumatiky se starala firma Pirelli, která představila novou modelovou řadu Scorpion, která měla speciální gumy na kombinový povrch asfalt/písek, druhé pak čistě na písečný povrch. Použitá směs vydržela v extrémních pouštních podmínkách, navíc i po proražení bylo auto schopno jet dál, konstrukce připomínala dnešní tzn. runflaty.
Auto bylo poprvé představeno na bruselské Auto show roku 1986. První exemplář pak téhož roku poputoval k marockému králi Hassanovi, který si hned objednal další exempláře, které zahrnovaly i několik originálních kousků. Jedno LM002 je tak poháněno sedmilitrovým lodním motorem, druhé je pak obrovské kombi, které postavil karosář Salvatore Diomante. Mezi další majitele pak patřil i Saddám Husajn, jehož exemplář byl totálně zničen americkou armádou v roce 2004 jako simulaci bombového útoku.
A jak byly automobily vybaveny? Civilní verze obsahovaly luxusní výbavu, mezi kterou nechybělo kožené čalounění, tónovaná skla, klimatizace a výkonné audio. Druhá verze, armádní, naopak všechno nepotřebné vyhodila a na autě se objevily držáky zbraní a munice. Tyto verze si pak objednaly armády Saúdské Arabie a Libye, lybijský vůdce Kaddáfí si prý objednal stovku aut. Dodávku pro americkou armádu však nakonec získal konkurenční Hummer.
Jak bylo řečeno, vůz poháněl dvanáctiválec z modelu Countach, dosahovalo LM002 stejných výkonů jako on? Ne, vůz totiž vážil skoro tři tuny (cca 2700kg), maximálka tak dosahovala "jen" 210km/h, přesto rozzuřenývýraz v masce dokázal lehce zahnat ke krajnici leckterého řidiče. Dalším zajímavým údajem je pak spotřeba, která byla prý 40,3 litru na sto kilometrů, o dostatečnou zásobu benzinu se starala 290litrová nádrž.
Díky své netradiční podobě si automobil získal řadu fanoušků, ale i oblibu u filmařů. Hrálo například v seriálu Miami Vice, nebo ve filmu Hračky. Dalšími majiteli, kteří si auto pořídili, byl Sylvestr Stallone (podle něj získal přezdívku Rambo-Lambo), Keke Rosberg a pak samozřejmě brunejský sultán, jenž vlastní největší sbírku automobilů na světě. Nepříliš známou skutečností je pak fakt, že se Lamborghini chystalo na rallye Paříž-Dakar 1989, finanční zdroje však byly vyčerpány příliš brzy na to, aby se automobil na start rallye postavil. Zůstalo tak jen u účasti na řecké a egyptské rallye, se Sandrem Munarim za volantem.
Vůz se nakonec přestal prodávat v roce 1992, když vznikl 301. kus. V letech následujících pak vzniklo spoustu studií a prototypů, přesto Lamborghini v současné době s výrobou SUV (na)neštěstí nepočítá.
Technické údaje:
Motor: vidlicový dvanáctiválec, 5.1l
Výkon: 330 kW
Převodovka: pětistupňová s přímým řazením
Zrychlení z 0-100km/h: 7.8s
Maximální rychlost: 210 km/h
Počet vyrobených kusů: 301
Cena ojetého vozu: cca 90 000 Euro, v nabídce také zde
Fotogalerii naleznete ZDE a ZDE
Autor: dawid