Lamborghini Urraco
Urraco bylo postaveno jako sportovní kupé s uspořádáním sedadel 2+2 a motorem V8 umístěným napříč před poháněnou zadní nápravou. Stalo se prvním sériově vyráběným vozem této kategorie a předstihlo svého konkurenta ze stáje Ferrari, typ Dino 208/308 GT4. Ferruccio Lamborghini měl s tímto modelem velké plány, chtěl jich vyrábět okolo dvou tisíc ročně, ale zahájení výroby přišlo v nevhodnou dobu, na začátku ropné krize.
Historie Urraca začíná v roce 1969, kdy studio Bertone postavilo dva podobné protoypy. První měl nezvykle řešené výklopné světlomety, druhý zase malý integrovaný zadní spoiler a konvenčně řešená výklopná světla. Ferrucciovi se však design příliš nelíbil, a tak byl nucen Marcello Gandini ze studia postavit další prototyp.
Po schválení těchto změn byly v roce 1971 postaveny tři předsériové prototypy, které prošly dalším vývojem. Jeden byl použit k focení, druhý byl zničen při nárazových zkouškách a třetí Bob Wallace, firemní testovací jezdec, použil ke stavbě unikátního speciálu, nazývaného Urraco Rallye nebo také Urraco Bob.
Veřejnosti se Lamborghini Urraco P250 (označení odpovídalo objemu motoru 2,5 l) představilo v roce 1970 na autosalonu, jak jinak, než v Turínu. Bílým kupé Urraco se na svém stánku pochlubila karosárna Bertone a světle oranžové kupé zdobilo výstavní prostor firmy Lamborghini. Vystavené vozy však nebyly ještě zcela dokončené a trvalo další dva roky, než se dostaly k prvním zákazníkům.
Vůz byl poháněn poprvé v historii Lamborghini poháněn osmiválcem. Motor byl postaven Paolem Stanzinim a dosahoval výkonu 162 kW. Auto mělo také zajímavý design. Nízká úhledná karoserie měla dlouhou svažující se příď se zapuštěnými světlomety, zakončenou chromovaným nárazníkem, ve kterém byly zabudované směrovky a mlhové světlomety. Při pohledu zboku vynikly hladké linie karoserie s prolisem mezi podběhy kol a výraznými plastovými žebry přivádějícími vzduch k motoru. Tato žebra navazovala na žaluzie k odvětrání motorového prostoru, které byly podobné těm z Miury. Auto bylo krásné, ale jen do tmy, když auto vysunulo výklopné světlomety, vypadalo jako vyděšený krab. Nadčasový byl také interiér vozu, který byl na svou dobu dobře vybaven.
Typ P250 se vyráběl do roku 1976, kdy vzniknul 520. kus. Vznikly však i ostatní typy. Jedním z nich byl P111, speciálně postavený pro USA, kvůli vyhovění přísným emisním předpisům. Výkon motoru se výrazně snížil na 132 kW, navíc se lehce odlišoval i exterér. Dalším typem byl Urraco P200. Důvodem bylo, že se v Itálii uvalilo 17% zvýšení daní pro vozy s motory o obsahu nad 2 litry. Typ P200 tak měl objem jen 1994 cm3. Výkon poklesl na 134 kW, klesla i maximální rychlost na 215 km/h, ale nedalo se nic dělat, Italové chtěli ušetřit.
V roce 1972 se měnilo vedení automobilky, Ferruccio Lamborghini se dostal do vážných finančních potíží, hlavně kvůli zrušení velké objednávky traktorů do Jižní Ameriky. Lamborghini musel část výroby traktorů prodat Fiatu a automobilku francouzským investorům Rossetimu a Leimerovi. Sám odešel do důchodu a začal se plně věnovat pěstování vína.
Pod novým vedením zde byl v roce 1974 představen typ Urraco P300 s motorem V8 o objemu 2996 cm3. Výkon motoru se díky zvýšení objemu a nové čtyřventilové hlavě zvýšil na 191 kW a maximální rychlost na 260 km/h.
Kupé Lamborghini Urraco se vyrábělo necelých osm let a celkem vzniklo 791 těchto krásných automobilů, pokračovateli pak byl typ Silhouette, který vycházel z modelu Urraco, měl ale odnímatelnou střechu Targa, a typ Jalpa. Urraco je dnes vyhledávaným typem sběratelů na celém světě a jeho ceny na aukcích převyšují po třiceti letech ceny, za jakých se prodávaly nové. Pokud se ale objeví model, který je levnější 10000 Liber, není moc kvalitní, jak nám ukázal James May z TopGearu. V jednom dílu měl celou dobu problém z odcházející elektronikou.
Technické údaje (P250):
Motor: vidlicový osmiválec, 2.5l
Výkon: 162 kW
Převodovka: pětistupňová, plně synchronizovaná
Zrychlení z 0-100km/h: 7.2s
Maximální rychlost: 240 km/h
Počet vyrobených kusů: 786 (všech typů)
Cena ojetého vozu: 30 000 Euro a výš
Autor: dawid